Minskade svinnet med 60%

Intervju: Anton Hallström Hotelldirektör & Christina Norén kvalitetsansvarig.

Best Western Plus Noble House  i Malmö satsar man stort på hållbarhet och socialt engagemang och klimattänket genomsyrar hela hotellverksamheten; alltifrån maten som serveras, till hotellets tvätteri. VarUnik fick en pratstund med Christina Norén, kvalitetsansvarig och Anton Hallström, hotelldirektör som delar med sig av sina erfarenheter, konkreta hållbarhetsförändringar och vad Coronapandemin har inneburit för deras verksamhet.

Foto: Jan Malmström

Hållbarhetsarbetet på Best Western Plus Noble House i Malmö är gediget och man har ett högt engagemang hos medarbetarna. Hotellet är Svanenmärkt – vilket idag är en hygienfaktor berättar Anton Hallström, Hotelldirektör.

Det är en kravställning från branschen och både kunder och kommuner kräver detta. Hållbarhetsarbetet är bra för hotellet och bra för affärerna, och medför stolta medarbetare som gillar att jobba hos oss, och samtidigt är det en nödvändighet för miljön, för oss är det helt enkelt en självklarhet!

I juni 2019 började Christina Norén som kvalitetsansvarig på hotellet och gjorde en djupdykning i hållbarhetsarbetet. Bland annat gjorde Christina en översyn på tvätteriet och anlitade Ecolab, som gjorde en revision. De granskade processen och ändrade inställningar på maskinerna vilket visade sig vara extra lyckosamt. En programinställning sköljde exempelvis bort blekmedlet för tidigt i det blötläggningsprogram som användes för fläckborttagning, vilket medförde att många fläckar inte gick att få bort. Förändringen innebar att man nu räddar minst 60% av de handdukar som tidigare fick kasseras.  Vilket innebär minskade kostnader i och med att de nu köper in färre handdukar.

Man har också infört VarUniks kuddskydd på huvudkuddarna vilket minskar antalet tvättar av själva kuddarna. Hotellet har också lite tunnare badrockar som torkar fortare, väger mindre och tar mindre plats. Ett konkret exempel som gör skillnad berättar Christina, är att hänga badrumsmattan på duschväggen, istället för på toalocket, och som annars automatiskt hamnar på golven, vilket medfört att man minskat tvättmängden.

Till köket och frukosten har man också köpt in en sorteringsvagn vilket har gjort att man kunnat reducera mängden brännbart avfall, och gått från 5 hämtningar till 3 per vecka.

Hotellet är duktigt på att be gästerna engagera sig och på rummen går man nu ifrån alla miniförpackningar, och gästen kan aktivt välja om de vill ha städning eller kan tänka sig att hoppa över detta. Om så, så skänker hotellet 30 kronor till WWF, ett alternativ som ca 10–20% av gästerna väljer att göra. I städningen används minimalt med kemikalier, faktiskt enbart i badrummet och de har köpt in ångtvättmaskin och använder micromoppar, berättar Christina.

På frågan hur intresserade gästerna är av hotellets hållbarhetsarbete svarar Anton att det är mycket viktigt vid upphandlingar och för konferensgästerna som uppskattar detta. De ser att intresset ökar och många har infört vegetariska konferensluncher. 

Foto: Jan Malmström

Och hur har hotellet påverkats av corona-pandemin? Situationen är nu betydligt bättre nu än i våras, så vi har hopp om livet säger Christina. De svenska affärsresenärerna har börjat återkomma och folk har börjat mötas igen. Beläggningen börjar normaliseras även om de fortfarande saknar sina utländska gäster. Vi har ganska många småkonferenser och pandemin har såklart stor påverkan på nya städrutiner där stor vikt läggs vid desinficering av alla allmänna ytor, handtag, hissknappar osv. Något som såklart medför ökade kostnader på sikt.

Vad gäller Best Western Plus Noble House egna miljömål så är de tydliga och konkreta. Man vill minska energiförbrukningen, handdukssvinnet, mängden vatten man förbrukar och minimera användningen av kemikalier inom städ.

Hotellet använder handdukar av märket EcoKnit, en miljötextil som har kortare torktid pga att man blandar upp bomullen med polyester. Christina berättar att bytet av handdukar lett till att de minskat torktiden med 80 minuter om dagen, (baserat på 20 maskiner, 4 min per tvätt) vilket såklart ger stor effekt på elförbrukningen över tid, vilket i sin tur minskar elkostnaden.

Avslutningsvis berättar Anton att hotellets sociala engagemang också är stort. Idag samarbetar de med nattvandring i Malmö som är en frivilligorganisation som inger trygghet på Malmös gator nattetid. Organisationen förvarar sina cyklar i hotellets garage och har samlingspunkten på hotellet. Regelbundet anordnas också yoga för både personal och gäster och hotellet har en egen Maskot som man säljer till gästerna, en liten hund, där allt överskott går till Bris och deras arbete för barn.


Konkreta tips och förbättringsområden!

  • Ser över tvätteriet för att minska handdukssvinnet
  • Inför miljötextilier som minskar energiförbrukningen eftersom de torkar snabbare.
  • Plocka bort värmeljusen och ersätt med uppladdningsbara.
  • Servera mindre storlek på exempelvis bullar, croissanter och använda mindre tallrikar för att minska matsvinnet.
  • Avkalka med ättika istället för med kemikalier.
  • Inför vegetariska menyer.
  • Erbjud pappers tissues i badrummet för makeup-borttagning (istället för vanlig frottehandduk).
  • Engagera gästerna såväl som personalen genom att berätta om hållbarhetsarbetet på hemsida, på rummet och via andra kanaler.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *